måndag 24 maj 2010

Volvo 242 grupp H

Ända sen jag var och tittade på rally första gången 1986 har jag drömt om att själv köra en trimmad bil som dönar och sprätter rejält med grus. I februari förverkligade jag den drömmen och köpte mig en gammal volvo.


Årsmodel 1976, nästan ny. Det sitter en snäll B230 motor med weber 48 förgasare i den, bromsad till 215 hästar hos FT tuning i södra sandby. Inte mycket om man jämför med andra bilar men det räcker gott till mig.


Den är utrustad med Sellholm 50mm fjäderben fram, lite vassare bromsar med hyudralisk handbroms, SF dogring låda (som för ett j.....a oväsen), 5:13 bakaxel med torsendiff, kort styrväxel med servo och mycket annat som inte är så kul att rabbla upp här.


Att köra denna bilen fort på grusväg, gärna på tvären är nog det roligaste man kan göra med kläderna på


Nackdelen med att jag köpte denna bilen är att det blev en helt nybyggd volvo 940 VOC över. Är du intresserad av att börja köra rally eller byta upp dig till något nytt hör av dig. Jag begär 99.000 för den men allt går ju att diskutera. Ring 044-219467 eller kolla annonsen på blocket.


Hoppas vi ses i skogen under sommaren/hösten, håll utkik efter 242 "atlanten" blå och vågig he he....













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar